Luke 18 – Lasses julekalender: Voldsutøvelser
Nylig hørte jeg to filosofer diskutere på NRK om piskeslag egentlig er mer humant enn den tortur fengselsstraff kan være. Gapestokken og steining er erstattet med internett. I vår kultur er fysisk straff erstattet med frihetsberøvelse og sosial straff. Samtidig godtar vi som før vold og drap gjennom det militære, ja kanskje mer effektivt enn noen gang. Vi godtar fysisk vold fra politiet. Men fysisk vold oss imellom er forbudt, særlig mot barn. Og vi slår oss på brystet som humane. Skryte-slag mot brystet er ennå tillatt!
Som lege har jeg sett mye frihetsfrarøvelse. På en måte er alvorlig sykdom den verste vold, ikke minst innen psykiatri eller demens. Der er tvangstiltak ikke straff men behandling, og samtidig en beskyttelse for samfunnet. I religiøs tenkning kan sykdom være straff for umoral. I norsk offentlig moral straffer vi IS kvinner og deres barn med evig utestengelse, slik vi en gang klippet håret av tyskertøsene og fratok dem statsborgerskap.
På den annen side, jurister påstår at vår lov og rett tar mer hensyn til forbryter enn til offer. Straff skal ha stadig mer innslag av behandling og rehabilitering, ikke av vold eller hevn. Moderne teknologi muliggjør fotlenker og kontroll av alle slag, som imaginære piskeslag. Skal det fysiske fengselet snart settes på museum?
Festtaleren i vårt indre sier at vi vil ha et både trygt, tolerant og rettferdig samfunn. Vi ønsker ikke vold, verken i nære eller fjerne relasjoner. Vi ønsker ikke for mye overvåking og kontroll i det daglige heller. Samtidig er vi … ja, samtidig kan vi sees på som det mest slue, dobbeltmoralske og voldelige rovdyr som denne kloden har frambrakt.
Vi frykter terror men terroriserer selv, under andre navneflagg. Eksempelvis dreper politiet i USA 8 ganger så mange som det blir drept ved såkalte skyte-episoder eller terror. Vietnam, Afghanistan, Irak og Libya er ikke mye å skryte av for vesten. I Russland er fysisk vold «i hjemmet» tillatt så lenge det ikke fører til sykehus innleggelse. I Pakistan tyr de ennå til steining på landsbygda. Fatma idømmes både brysomme kunstnere og politikere.
Har du den gode løsningen på dette, i denne mørketid …? Jeg har det ikke. Jeg tror ikke lenger på den rette vei, men på det åpne landskap. Men legg fra deg pisken. Og … om man er med dem man gjerne vil være, er det ikke farlig å gå litt i ring.
Lasse 2019
Dikt:
Vi var mot kjærka
men ble for kvinnelige prester
Vi var nesten pasifister
men ble for et fargerikt forsvar
Vi var for demokratiet selvsagt
men støtter diktaturer
som er såkalt på vår side
Vi var mot all angrepskrig
men lar bombene falle
der det vitterlig trengs
Vi var mot all korrupsjon
men omsetter oljen i pengemakt
Vi var for likeverd
men lar gladelig makta rå
Vi var en gang idealister
nå er vi realister
ja … nå er vi realister
**
Afrika kommer
Afrika kommer etter
etter oss kommer Afrika
on four-wheel drive
four-wheel drive
Forlatt i mørket
noen skriker
noen hører … forlatt
forlatt langs veien i mørket
sees en krum rygg
en umerkelig skygge, et liv
en slukket lengsel.
Men –Afrika kommer
Afrika kommer etter
etter oss kommer Afrika
on four-wheel drive
Bak rattet
tilbake fra en god middag
tilbake fra et godt liv … oss …
det flimrer rygger
gjennom lyskjeglen
det flimrer glimt av skjebner
skikkelser mot veien
liv i grøftekanten.
Four-wheel drive
four-wheel drive
Detteer et Afrika
gjennom femhundre år
av kolonialisme
skrevet med sine historier
på hver mørk rygg
four-wheel drive
four-wheel drive
skrevetpå hver mørk rygg
og fortaltidet lyset treffer dem
og forløstidet
vi en gang vil treffes av
våre handlingers
innerste konsekvenser
… deres innerste konsekvenser …
for – Afrika kommer
Afrika kommer etter
etter oss kommer Afrika
on … four-wheel drive
four-wheel drive
Maleriene under, der er det nederste symbolikk Utøya …